سایت شیک : طراحی سایت

خشم جهانی از اقدام فیسبوك در استرالیا

خشم جهانی از اقدام فیسبوك در استرالیا

شرکت فیسبوک به دنبال حذف فیدهای خبری در استرالیا که در واکنش به درخواست دولت این کشور برای سهیم کردن شرکتهای رسانه ای در درآمدهای تبلیغاتی انجام داد، با انتقاد جهانی ناشران و سیاستمداران روبرو شد.



به گزارش سایت شیک به نقل از ایسنا، فیسبوک تمام صفحات در ارتباط با دولتهای ایالتهای استرالیا، سازمانهای خیریه و همینطور سازمانهای خبری داخلی و بین المللی را سه روز قبل از آغاز برنامه ملی واکسیناسیون کووید ۱۹ در استرالیا حذف نمود.

اگرچه این مبادرت به استرالیا محدود بود اما انتقادات به اقدام فیسبوک گسترده بود و سیاستمداران کشورهای دیگر این رفتار فیسبوک را کوشش برای تحت فشار قرار دادن دولتهایی که در نظر دارند اقدامات مشابهی انجام دهند، توصیف کردند.

اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا در صفحه فیسبوک خود نوشت: اقدام فیسبوک در قطع کردن اطلاعات خدمات اضطراری و سلامتی، گستاخانه و مأیوس کننده بوده است. این اقدامات تنها تاییدکننده نگرانیهایی است که شمار رو به رشد از کشورها درباره رفتار شرکتهای بزرگ فناوری که فکر می کنند از دولتها بزرگتر بوده و مقررات نباید شامل حال آنها شود، ابراز کرده اند.

اختلاف میان فیسبوک و استرالیا بر سر قانونی می باشد که فیسبوک و گوگل را ملزم می کند با رسانه های خبری قراردادهای تجاری بسته و برای نمایش لینکهای اخبار آنها پول پرداخت کنند.

فیس بوک اعلام نمود شمار زیادی از صفحات را مسدود کرده چونکه قانون پیشنهادی استرالیا به صورت واضح محتوای خبری را تعریف نکرده است. این شرکت تصریح کرد تعهدش برای مقابله با اطلاعات نادرست تغییر نکرده و صفحاتی را که اشتباهی مسدود شده اند، احیا خواهد نمود.

یک سخنگوی فیسبوک اظهار نمود: اقداماتی که ما انجام می دهیم به محدود کردن دسترسی کاربران و ناشران استرالیا به محتوای خبری داخلی و بین المللی متمرکز شده است. از آنجائیکه قوانین دستورالعمل روشنی درباره تعریف از محتوای خبری ارائه نکرده اند، ما تعریف گسترده ای را مد نظر قرار دادیم تا به قانونی که معرفی شده است، احترام بگذاریم.

جولیان نایت، مدیر کمیته پارلمانی نظارت بر صنعت رسانه انگلیس یکی از سیاستمداران خارجی بود که معتقد بود پیامی که فیسبوک با این اقدامش مخابره کرد، فراتر از استرالیا را هدف گرفته بود.

ناشران خبری تاکتیکهای فیسبوک را گواهی بر این می دانند که این شرکت که مالک اینستاگرام و واتس اپ هم است، بعنوان یک دروازه بان برای صنعتشان قابل اعتماد نیست.

هنری فور واکر، رئیس گروه صنعتی "انجمن رسانه خبری انگلیس" اعلام نمود مسدود کردن اخبار در زمان پاندمی جهانی یک نمونه کلاسیک از یک قدرت انحصارطلب است که تلاش می کند بدون توجه به شهروندان و مشتریان، موقعیت برتر خویش را حفظ کند.

دیتمار ولف، مدیر انجمن ناشران خبری BDZV آلمان اظهار نمود: حالا زمان مناسبی است که دولتهای سراسر جهان قدرت بازار پلتفرمهای بزرگ را محدود کنند.

ارزش سهام فیسبوک روز پنج شنبه ۱.۵ درصد سقوط کرد.

ناشران می گویند پلتفرمهایی مانند گوگل و فیسبوک عمده درآمد تبلیغات را به جیب می زنند و روزنامه ها و شبکه های رادیویی و تلویزیونی ناچار می شوند اتاقهای خبری خویش را کوچکتر کرده یا تعطیل کنند.

حوزه های قضایی در سرتاسر جهان در حال اجرایی مقرراتی هستند که گوگل، فیسبوک و سایر شرکتهای اینترنتی را ملزم می کنند درآمدهای خویش را با ناشران سهیم شوند و بروکسل هم دستورالعملی در این حوزه در دست اجرا دارد که کشورهای اتحادیه اروپا را ملزم می کند تا ژوئن آنرا اجرایی کنند.

گوگل معترض است که مقررات استرالیا حتی از مقررات اروپا فراتر رفته و حتی برای لینکها و بخشهایی از مقالات هم اعمال می شود اما اقدام فیسبوک در استرالیا نشان دهنده جدایی تاکتیکی از گوگل است. این دو شرکت ضد این قوانین به اتفاق یکدیگر کارزاری را راه انداخته بودند و هر دو تهدید کرده بودند خدماتشان را در استرالیا قطع می کنند اما گوگل در ایام اخیر توافقهایی با چندین رسانه استرالیایی امضا نموده است. شرکت نیوزکورپ روپرت مورداک، جدید ترین شرکت رسانه ای است که با گوگل برای نمایش لینک اخبارش در اکانت نیوز شوکیس این موتور جست و جو در برابر دریافت پول قابل توجه به توافق رسیده است.

فیس بوک به خصوص برای مسدود کردن صفحات خیریه و دولتهای ایالتی بزرگ شامل صفحاتی که درباره پاندمی و تهدیدات آتش سوزی جنگلها اطلاعات فراهم می کنند، هدف محکومیت قرار گرفته است. علیرغم این که صفحه خود فیسبوک برای مدتی غیرقابل دسترس شد، بعضی از این صفحات بعدا احیا شدند.

فیس بوک اعلام نموده که قانون استرالیایی که تا چند روز دیگر مقرر است در پارلمان این کشور تصویب شود، اساسا رابطه میان فیسبوک و ناشران را درک نکرده و این شرکت با انتخاب دشواری بین عمل به این قانون یا مسدود کردن اخبار روبروست.

بر اساس گزارش رویترز، فیسبوک اعلام نموده که اخبار تنها چهار درصد از محتوایی است که کاربران در وب سایتش مشاهده می کنند. اما برای استرالیایی ها، نقش فیسبوک در خبررسانی افزوده شده است. بررسی ۲۰۲۰ دانشگاه کانبرا نشان داد ۲۱ درصد از مردم استرالیا از شبکه اجتماعی بعنوان منبع خبری اصلی استفاده می نمایند و ۳۹ درصد از فیسبوک برای دریافت اخبار استفاده می نمایند.





منبع:

1399/12/02
10:02:55
0.0 / 5
173
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
طراحی سایت شیک
طراح سایت شیک