كوچ مناظره های انتخاباتی از تلویزیون به كلاب هاوس ؟
سایت شیک: پخش مناظره های زنده تلویزیونی میان نامزدهای انتخاباتی یکی از با اهمیت ترین روش های درگیر کردن مخاطبان با جریان انتخابات است که در نهایت به تضارب آرا و افزایش مشارکت نیز کمک می نماید. ولی حالا که این روزها خبر غیررسمی پخش نشدن مناظره های انتخاباتی تلویزیون به گوش می رسد، این احتمال از طرف تعدادی از کارشناسان رسانه مطرح گردیده است که پلت فرم ها و شبکه های اجتماعی همچون اپلیکیشن تازه نفس «کلاب هاوس»، می توانند جایگزین خوبی برای داغ نگه داشتن بازار انتخابات باشند.
به گزارش سایت شیک به نقل از ایسنا، با پُررنگ شدن فرضیه احتمالی حذف مناظره های انتخاباتی تلویزیون، شبکه های اجتماعی که در دوران کرونا فرصت عرض اندام بیشتری یافتند، از جایگاه ویژه تری در بین مخاطبان بهره مند شده اند. خصوصاً اپلیکیشن «کلاب هاوس» که امکان گفت وگوهای چندنفره را نیز فراهم نموده است. در این میان حضور تعدادی از چهره های سیاسی همچون وزیر امور خارجه و ارتباطات در اتاق های گفت وگوی «کلاب هاوس» می تواند مُهر تاییدی بر رسمیت بخشیدن به این اپلیکیشن باشد.
هرچند که در ایام اخیر احتمالاتی در خصوص فیلترشدن شبکه اجتماعی «کلاب هاوس» نیز مطرح شده است؛ اما برخی طرح این مساله را بازارگرمی برای جلب توجه بیشتر مخاطبان به این شبکه اجتماعی عنوان می کنند و در عین حال عده ای هم براین باورند که فیلتر شدن این شبکه اجتماعی می تواند از فراهم شدن بستری نامطمئن در زمینه گفت وگوهای اجتماعی و سیاسی پیشگیری کند.
در همین راستا بهروز بهزادی، روزنامه نگار پیشکسوت و رئیس شورای سیاستگذاری روزنامه اعتماد در گفت و گو با ایسنا در پاسخ به این پرسش که آیا شبکه های اجتماعی می توانند بستر مناسبی برای برگزاری مناظره های انتخاباتی باشند، اظهار نمود: با پیشرفت تکنولوژی و باتوجه به خواست جامعه، مدل ارتباط های دونفره و چندنفره در آینده در اختیار شبکه های اجتماعی همانند «کلاب هاوس» قرار می گیرد. بدین سبب جوامع حتی از رادیو و تلویزیون عبور می کنند و به سمت رسانه های اجتماعی می روند و این یک اتفاق جهانی است. در حقیقت جریانی است که در بسیاری از کشورهای دیگر شروع خواهد شد و ما نیز به ناچار به این جریان می پیوندیم. در این میان آنهایی که سودای بستن و از کار انداختن این اپلیکیشن ها را دارند نیز خیلی زود متوجه می شوند که نمی توانند برخلاف جریان روز شنا کنند؛ چونکه این رود، جاری شده است و ما هم باید به آن بپیوندیم.
وی در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه گسترش شبکه های اجتماعی در ایران را منوط به عملکرد ضعیف شبکه های رادیو و تلویزیونی می داند، اشاره کرد: اینکه تلویزیون ما ضعیف عمل می کند، جای شک ندارد. در ضعیف بودن عملکرد تلویزیون همین بس که آگهی دهنده ها دیگر دلشان نمی خواهد با این رسانه همکاری داشته باشند. پیش تر تلویزیون بخش زیادی از درآمد خودرا بوسیله تبلیغات کسب می کرد، اما الان بیشتر به دنبال بودجه های دولتی است.
این روزنامه نگار پیشکسوت در ادامه اظهار نمود: شبکه های اجتماعی جدید بستر راحت تری برای گفت و گو و سوال و جواب بدون سانسور هستند؛ آن هم در شرایطی که تلویزیون در کشور ما همانند قطاری است که آهسته از این روستا به آن روستا می رود و قطارهای دیگر با سرعت ۳۰۰ و ۴۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت می کنند.
بهزادی همین طور در پاسخ به این پرسش که آیا طرح مباحث مهم سیاسی و اجتماعی در شبکه های اجتماعی می تواند منجر به سطحی شدن این مباحث شود؟ تصریح کرد: چه بخواهیم و چه نخواهیم این اتفاق خواهد افتاد و رسانه های اجتماعی به هر حال محلی خواهند بود که انتخابات نیز در آنها انجام می شود. در سال های آتی که زیاد هم دور نیست، تمام اَکت ها در شبکه های اجتماعی صورت خواهد گرفت. این رسانه های اجتماعی هستند که در آینده مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را پوشش خواهند داد و طبیعتا کشورها، قوانینی برای شبکه های اجتماعی خواهند نوشت و ما نیز ناچار به چنین کاری هستیم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا کشاندن مباحث سیاسی و اجتماعی انتخابات ۱۴۰۰ به شبکه های اجتماعی، در نهایت می تواند منجر به افزایش مشارکت شود، اظهار داشت: شبکه های اجتماعی می توانند در مفاهمه بحث های انتخاباتی تاثیر داشته باشند که تعدادی از این مفاهیم در جهت شرکت نکردن در انتخابات و برخی هم در جهت شرکت کردن است. به شخصه قبول ندارم که شبکه های اجتماعی می توانند موجب افزایش استقبال از انتخابات شوند؛ چونکه استقبال از انتخابات بستگی به میزان رضایت جامعه دارد.
منبع: shiksite.ir
این مطلب سایت شیک را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب