سایت شیک : طراحی سایت

پنج اشتباه مهلک که موتور توربو را نابود می کند

پنج اشتباه مهلک که موتور توربو را نابود می کند

به گزارش سایت شیک، مالکان خودرو های مجهز به موتور توربو باید از این اشتباهات مهلک دوری کنند تا قابلیت اطمینان توربوی خودروی آنها افزایش یابد.


به گزارش سایت شیک به نقل از خبر آنلاین، موتورهای توربو برای عرضه قدرت طراحی شده اند. این موتورها از دستگاهی به نام توربوشارژر استفاده می نمایند که با تزریق هوای بیشتر به داخل موتور، امکان سوزاندن مقدار بیشتری سوخت و تولید توان بالاتر را فراهم می آورد. این خصوصیت شتاب گیری سریع تر و عملکرد بهتری را بدون احتیاج به موتور بزرگ تر به ارمغان می آورد؛ اما این عملکرد اضافی مسئولیت های بیشتری را هم به دنبال دارد.
به نقل از پدال، توربوشارژر در شرایط دمای بالا و فشار زیاد کار می کند و با سرعت های بسیار بالایی می چرخد. این دستگاه بشدت به روغن تمیز، هوای پاک و سوخت مناسب وابسته است تا به شکل روان به کار خود ادامه دهد. باآنکه توربوشارژر یک قطعه مقاوم است، اما بسیار حساس هم هست. در صورت عدم مراقبت صحیح، این قطعه به سرعت فرسوده می شود و تعویض آن هزینه بر خواهد بود.


خیلی از رانندگان حتی متوجه نیستند که اشتباهاتی را مرتکب می شوند که به تدریج به توربو و موتور صدمه می زند. عادت هایی مانند استفاده از سوخت نامناسب، بالا بردن دور موتور فورا بعد از استارت سرد، یا غفلت از تعویض روغن امکان دارد در ابتدا بی ضرر به نظر برسند؛ اما با گذشت زمان، این موارد می توانند به مشکلات جدی مانند فرسودگی بلبرینگ ها، انسداد لوله های روغن، داغ شدن بیش از اندازه، یا حتی خرابی کامل توربو منجر شوند.


خبر خوب اینست که این مشکلات قابل پیشگیری می باشند. اغلب صدمه های واردشده به توربو ناشی از عادات روزمره کوچک است که میتوان آنها را اصلاح کرد. اگر این اشتباهات رایج را بشناسید و از آنها اجتناب کنید، موتور توربوی خودرو شما می تواند برای مدت طولانی سالم بماند. در این مقاله، پنج اشتباه کلیدی که امکان دارد به شکل ناخواسته موتور توربوی خودرو شما را نابود کنند، بررسی شده و راهکارهای ساده و هوشمندانه برای اجتناب از آنها عرضه می شود.
اشتباهات مهمی که موتور توربوی خودرو را نابود می سازند آلودگی روغن آلودگی روغن امکان دارد در ابتدا جدی به نظر نرسد، اما یکی از مخرب ترین عوامل برای موتور توربوشارژر است. توربو برای خنک کاری و روان کاری به روغن تمیز و با کیفیت وابسته است. بمحض این که روغن کثیف یا آلوده شود، مشکلات آغاز می شوند. این مساله امکان دارد در ابتدا مهم به نظر نیاید، اما روغن کثیف به تدریج توربو را تخریب می کند.


توربو با سرعت های بسیار بالا تا ۲۲۰، ۰۰۰ دور در دقیقه، می چرخد و تنها لایه نازکی از روغن از قطعات متحرک آن محافظت می کند. این روغن از راه مسیرهای بسیار باریک داخل توربو جریان می یابد. اگر این مسیرها مسدود شوند، توربو روغن کافی برای روان کاری دریافت نمی نماید. این امر می تواند به فرسودگی بلبرینگ ها، تجمع حرارت و در نهایت خرابی کامل توربو منجر شود.
آلودگی روغن زمانی رخ می دهد که گردوغبار، سوخت، مایع خنک کننده، تراشه های فلزی یا رسوبات کربنی با روغن موتور مخلوط شوند. این مشکل می تواند ناشی از نگهداری ضعیف، غفلت از تعویض روغن، استفاده از روغن بی کیفیت یا عدم تمیزکاری صحیح قطعات در حین تعمیرات موتور باشد. برای جلوگیری از این مشکل، یک برنامه منظم برای تعویض روغن رعایت کنید و از روغنی باکیفیت و مطابق با مشخصات سفارش شده توسط سازنده خودرو استفاده کنید. اگر رانندگی تهاجمی دارید یا در شرایط آب وهوای گرم رانندگی می کنید، تعویض روغن را با فواصل کوتاه تر انجام دهید.
شتاب گیری فورا بعد از استارت سرد شتاب گیری زودهنگام بعد از استارت سرد یک اشتباه بزرگ است که می تواند در صورت تکرار به صدمه جدی منجر شود. وقتی موتور سرد است، روغن هنوز فرصت کافی برای گردش کامل ندارد. روغن سرد غلیظ است و زمان بیشتری برای رسیدن به قطعات متحرک نیاز دارد. توربو با سرعت بسیار بالا می چرخد و به روغن برای حفاظت از بلبرینگ ها و خنک کاری وابسته است. اگر فورا بعد از استارت شتاب بگیرید، توربو پیش از این که محافظت گردد فشار بوجود می آورد که این امر به تماس فلز با فلز، تجمع حرارت و فرسودگی زودهنگام منجر می شود.


این مشکل تنها به توربو محدود نمی گردد. قطعات موتور مانند پیستون ها، رینگ ها و سایر اجزای متحرک هم از گرم شدن بهره می برند. در حالت سرد، قطعات فلزی کمی جمع می شوند و طراحی شده اند تا در دمای کاری عادی به خوبی در کنار هم قرار گیرند. اگر موتور را زودهنگام با دور بالا کار کنید، این قطعات امکان دارد با هم ساییده شوند و سریع تر فرسوده شوند که می تواند مشکلاتی مانند ضربه پیستون، خراش داخل موتور یا حتی صدمه جدی ایجاد نماید.


برای اجتناب از این مشکل، بعد از استارت سرد، اجازه دهید موتور به مدت ۳۰ تا ۶۰ ثانیه در حالت درجا کار کند تا روغن فرصت کافی برای رسیدن به همه نقاط موتور داشته باشد. بعد از آن، در چند دقیقه اول به شکل ملایم رانندگی کنید. دور موتور را پایین نگه دارید و از شتاب گیری شدید تا وقتی که موتور به دمای کاری عادی برسد، خودداری کنید. اگر در منطقه ای سردسیر زندگی می کنید، استفاده از سیستم استارت از راه دور را درنظر بگیرید. این سیستم به شما اجازه می دهد خودرو را از راه دور روشن کنید و بدون احتیاج به بیرون رفتن، آنرا گرم کنید.
استفاده از سوخت بی کیفیت استفاده از سوخت بی کیفیت یا با اکتان نامناسب در موتور توربوی خودرو یک اشتباه پرهزینه است. این موتورها در شرایط فشار و حرارت بالا کار می کنند و به سوختی نیاز دارند که بتواند این فشار اضافی را تحمل کند.


توربو با تزریق هوای بیشتر به موتور، توان بیشتری تولید می کند که دمای داخلی را زیاد می کند. اگر سوختی که استفاده می کنید نتواند این شرایط را تحمل کند، امکان دارد به صورت زودهنگام مشتعل شود که به پدیده ای به نام کوبش موتور (engine knock) منجر می شود. این صدا شبیه صدای پینگ است، اما در داخل موتور به پیستون ها، شمع ها و حتی دیواره های سیلندر صدمه می رساند.
اغلب خودرو های توربوشارژر برای کار با سوخت سوپر (اکتان ۹۱ یا بالاتر) طراحی شده اند. بنزین سوپر در مقابل کوبش مقاوم تر است و احتراق را نرم و کنترل شده نگه می دارد. اگر در موتوری که برای این نوع بنزین تنظیم شده از سوخت معمولی استفاده کنید، موتور زمان بندی احتراق را برای کاهش کوبش تنظیم می کند؛ اما این کار بر عملکرد، مصرف سوخت و محافظت در مقابل صدمه های بلند مدت تاثیر منفی می گذارد.


برای پیشگیری از این مشکلات، همیشه از سوختی که سازنده سفارش کرده استفاده کنید. دفترچه راهنمای خودرو را بررسی نموده و به آن پایبند باشید. هزینه اضافی در پمپ بنزین در مقایسه با هزینه تعمیر موتور ناچیز است. همچنین، از جایگاه های سوخت غیر معتبر اجتناب کنید، چونکه سوخت ارزان یا کثیف می تواند انژکتورها را مسدود کند، رسوبات کربنی ایجاد نماید و عمر موتور را کم کند.
رانندگی طولانی مدت در هوای گرم رانندگی طولانی مدت در هوای گرم فشار اضافی بر موتور توربوی خودرو شما وارد می نماید. اگر مراقب نباشید، این شرایط می تواند به تدریج و بدون این که متوجه شوید، توربو را فرسوده کند. توربوشارژرها در شرایط رانندگی عادی هم حرارت زیادی تولید می کنند. این دستگاه با استفاده از گازهای خروجی اگزوز، توربین را می چرخاند و هوای بیشتری به موتور تزریق می کند. در ایام گرم، هوای محیط گرمای بیشتری به سیستم اضافه می کند و توربو را مجبور می کند سخت تر کار کند تا عملکرد خویش را حفظ کند.


یکی از اشکالات اصلی، پدیده جذب حرارت (heat soak) است که زمانی رخ می دهد که توربو و قطعات اطراف آن حرارت را سریع تر از این که خنک شوند، جذب کنند. در نتیجه، هوای ورودی به موتور گرم تر و کمتر متراکم می شود که اکسیژن کمتری برای احتراق فراهم می آورد. این امر به کاهش قدرت و احساس کندی موتور منجر می شود. در هوای گرم، روغن موتور هم سریع تر تجزیه شده و رقیق تر می شود که توانایی حفاظت از قطعات متحرک را می کاهد. ترکیب این وضعیت با سیستم خنک کننده تحت فشار، خطر داغ شدن بیش از اندازه و احتمال خرابی توربو را زیاد می کند.


برای حفاظت از توربوشارژر در هوای گرم، ابتدا از روغن سنتتیک باکیفیت بالا استفاده کنید و آنرا به صورت منظم تعویض کنید. روغن سنتتیک در دماهای بالا پایداری بیشتری دارد و محافظت قابل اعتمادتری برای قطعات متحرک با سرعت بالا فراهم می آورد. همچنین، سطح مایع خنک کننده را بررسی کنید. سیستم خنک کننده در گرما سخت تر کار می کند، ازاین رو مطمئن شوید که مایع خنک کننده تمیز و پر باشد تا دمای موتور تحت کنترل باقی بماند.
خاموش کردن خودرو فورا بعد از رانندگی طولانی خاموش کردن موتور فورا بعد از یک رانندگی طولانی در صورتیکه خودرو شما توربو داشته باشد، یک اشتباه است. درحالی که موتور روشن است، روغن و مایع خنک کننده از راه توربو جریان می یابند تا آنرا خنک کنند؛ اما اگر خودرو را فورا خاموش کنید، این جریان متوقف می شود، توربو داغ باقی می ماند و روغنی که داخل آن گیر کرده آغاز به سوختن می کند. این پدیده به نام کک سازی روغن (oil coking) شناخته می شود.


روغن کک شده رسوبات سخت کربنی از خود به جای می گذارد که می تواند مسیرهای روغن را مسدود کند و به بلبرینگ های توربو صدمه برساند. این امر سبب کاهش روان کاری در استارت بعدی و افزایش فرسودگی در هر بار رانندگی می شود. خاموش کردن زودهنگام موتور می تواند مشکل جذب حرارت که پیشتر ذکر شد را تشدید کند. وقتی موتور خاموش می شود، جریان هوا متوقف می شود و حرارت افزایش خواهد یافت. این حرارت اضافی به قطعات نزدیک فشار وارد می نماید و در بلند مدت می تواند به خرابی جدی توربو منجر شود.


برای پیشگیری از این مشکل، بعد از هر رانندگی طولانی یا سخت، موتور را ۳۰ تا ۶۰ ثانیه در حالت درجا کار کنید. این کار به جریان یافتن روغن و مایع خنک کننده و خنک شدن تدریجی توربو کمک می نماید. در شرایط بسیار گرم، مدت زمان درجا کار کردن را کمی طولانی تر کنید. عادت خوب دیگر اینست که در چند دقیقه آخر رانندگی به شکل ملایم رانندگی کنید. کاهش دور موتور به صورت طبیعی دمای توربو را پایین می آورد و خنک شدن را آسان تر می کند.



منبع:

1404/04/26
12:34:24
5.0 / 5
14
تگهای خبر: آنلاین , سیستم , كیفیت , هوشمند
این مطلب سایت شیک را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
طراحی سایت شیک
لینک دوستان سایت شیك
طراح سایت شیک