کلاهبرداری از راه تلفن همراه کجا به پایان می رسد؟
به گزارش سایت شیک، با دستور العملی که به تازگی مرکز مرکز ملی فضای مجازی ابلاغ کرده، هرگونه واگذاری شناسه ارتباطی، بدون طی مراحل قانونی همچون فرایند احراز هویت به منظور پیشگیری از سو استفاده از شماره های مردم، غیر مجاز تلقی شده و منجر به محدودسازی عرضه خدمات فضای مجازی به فرد واگذارنده غیر مجاز خواهد شد.
به گزارش سایت شیک به نقل از ایسنا، هفته دوم در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با خبر جزئیاتی از نحوه کسب درآمد کاربران از سکوهای داخلی شروع شد. طی هفته های گذشته سند سیاست ها و الزامات تعرفه گذاری ترافیک شبکه و سهیم شدن تولیدکنندگان محتوا در درآمدهای حاصله در شورایعالی فضای مجازی تصویب گردید. به قول مسؤلان ارتقای حوزه اقتصادی تولید محتوا تابحال برای ارائه دهندگان شبکه آورده مالی داشته که با تصویب این سند، مردم هم در آن سهیم شده و در واقع تولیدکنندگان محتوا شریک درآمد حاصل از بازدیدشان در فضای مجازی خواهند بود.
بر اساس پیگیری های انجام شده طبق این سند زمانیکه کاربر در یک پلتفرم، صفحه یا کانالی ایجاد و محتوایی منتشر می کند، برپایه محتوای انتشار یافته، بررسی های لازم انجام و برای ترافیکی که توسط مخاطب برای مشاهده محتوا استفاده می شود، هزینه صورت می گیرد. به صورت مثال اگر هر گیگ، دو هزار تومان باشد، از این مقدار اپراتور بعنوان سهامدار هزار تومان را به پلت فرم می دهد و در مرحله بعد پلت فرم هم از این هزار تومان، ۵۰۰ تومان را به صاحب کانال و تولیدکننده محتوا عرضه و به شکلی او را درآمد پلت فرم حاصل از ترافیک شبکه شریک می کند.
لزوم توجه جدی به اقتصاد محتوا برای پیشگیری از مصرف گرایی محتوایی از دیگر خبرهایی بود که در هفته جاری منتشر گردید. یکی از برنامه های دارای اولویت مرکز ملی فضای مجازی پشتیبانی از صنعت تولید محتوا و اقتصاد این فضاست که به تازگی هم در جلسه شورایعالی هم مصوب شد تا تولیدکنندگان محتوایی که در قالب رسمی کشور فعالیت می نمایند، از درآمد حاصل از ترافیک شبکه سهیم باشند.
سید محمد امین آقامیری- دبیر شورایعالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی- در نشست تخصصی حکمرانی نوین رسانه ای؛ تکنولوژی های جدید ارتباطی از دومین همایش ملی «انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده» اظهار نمود: فضای مجازی مطلوب در آینده، فضایی با چارچوب، محتوا و قواعد مناسب آن است تا بتوانیم با پیشگیری از صدمه های ناشی از این فضا، از مزیت ها و ظرفیتهای آن که در فضای سنتی وجود ندارد، استفاده نماییم. او تاکید کرد با تشکیل بستری مناسب برای این زیست بوم و جهش در لایه های محتوا در فضای مجازی، پاسخگوی نیاز مخاطبان داخلی و حتی خارجی پایبند به اصول و ارزش های اخلاقی با تولیدات منطبق با آرمان ها، ارزش ها و نگاه اسلامی خواهیم بود که این می تواند بستری برای رسیدن پیام گفتمان انقلاب اسلامی به گوش جهانیان باشد.
از سوی دیگر در این هفته دبیر شورایعالی فضای مجازی برای مقابله با کلاهبرداری از راه شماره تلفن همراه و جعل هویت کاربران در فضای مجازی دستورالعمل ساماندهی واگذاری شناسه ارتباطی را ابلاغ نمود. بر این اساس هرگونه واگذاری شناسه ارتباطی، بدون طی مراحل قانونی همچون فرایند احراز هویت به منظور پیشگیری از سو استفاده از شماره های مردم، غیر مجاز تلقی شده و منجر به محدودسازی عرضه خدمات فضای مجازی به فرد واگذارنده غیر مجاز خواهد شد. علاوه بر موارد ذکر شده ارائه دهندگان خدمات فضای مجازی گزارش های مرتبط را در اختیار پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی کل انتظامی کشور (فتا) قرار خواهند داد تا در صورت احراز تخلف، محدودیت های ضروری بازدارنده در سبد خدمات ارتباطی متخلفین، اعمال شود.
پس از ابلاغ این سند حسین دلیریان- سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی- بر این باور است که با ابلاغ آن عرصه بر کلاهبرداران اینترنتی تنگ خواهد شد. دلیریان با تکیه بر اینکه این ابلاغیه به ساماندهی این فضا برای کاهش کلاهبرداری در فضای مجازی و احقاق حق مردم می پردازد تاکید کرد این دستورالعمل باب جدیدی برای ایجاد آرامش و امنیت بیشتر در خرید و فروش اینترنتی و تبادلات مالی و دریافت کالا در فضایی امن تر فراهم خواهد نمود. در نهایت طبق این دستور العمل پلیس فتا و کارگروه تعامل پذیریدولت مسئولیت ساماندهی شماره های تلفن همراه بدون هویت در سکوها و درگاه های فضای مجازی شدند.
با نزدیک شدن به پایان هفته پیام رسان های داخلی به حفظ حریم امن برای کودکان و نوجوانان ملزم شدند. سازمان فناوری اطلاعات در حوزه پیام رسان ها فعالیتهای تنظیم گری را شروع کرده و نظارت والدینی و حفظ حریم حفاظت شده برای کودکان و نوجوانان را بعنوان یکی از موضوعات مهم در این بستر، مورد توجه قرار داده است و بدین منظور پیام رسان ها ملزم شده اند قابلیت های فنی را فراهم نمایند و نظارت کاملی بر انجام این فعالیت ها می شود.
حامد منکرسی- معاون سیاستگذاری و اعتبار بخشی سازمان فناوری اطلاعات ایران- در جلسه تشریح جشنواره خدمات دیجیتال دوستدار خانواده، ضمن اشاره به مسئولیت این سازمان در اجرای سند محافظت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، مصوب شورایعالی فضای مجازی اظهار نمود: در دولت سیزدهم عزم بر اینست که سازمان فناوری اطلاعات ایران بعنوان یکی از تنظیم گران حوزه فناوری اطلاعات، سکوها و کسب وکارهایی که در این عرصه فعالیت می نمایند، نقش آفرینی کند، ازاین رو این سازمان در حوزه محافظت از حریم خانواده و کودک هم بعنوان تنظیم گر برنامه هایی را مد نظر قرار داده که گاهی به مقررات و دستورالعمل نیاز دارد که در اجرا به کار گرفته شود.
او در ادامه اظهار داشت: فعالیت دیگر سازمان تسهیل گری بخش خصوصی با بخش های اجرایی، دولتی و حتی در میان مجموعه های خصوصی با تشکیل برخی مناسبات است و سازمان فناوری اطلاعات ایران در این عرصه آمادگی کامل دارد و می تواند بعنوان تسهیل گر و کاتالیزور موثر باشد و در اداره کل تسهیل گری و پایش کسب و کارها درخواست ها را پیگیری می نماییم.
از دیگر خبرهای مهمی که در این هفته منتشر گردید میتوان به قطب مراکز داده، بعنوان بسترساز توسعه محتوای الکترونیکی در شبکه ملی اطلاعات اشاره نمود. قطب مرکز داده محل تجمیع کریرها، اپراتورها، صاحبان خدمات و محتوای داخلی و خارجی است. عرضه انواع سرویسهای میزبانی همچون فضا و پاور، امکان توزیع محتوا، وجود مناطق آزاد ICT، امکان حضور کسب وکارهای دیجیتال کشور در بازارهای منطقه و جهانی، تبادل ترافیک و سرویسهای خدمات ابری و خرید و فروش ترافیک در سطح داخلی و بین المللی، همچون خدمات قطب مرکز داده است.
فرشاد اکبرزاده - سرپرست اداره کل مهندسی شبکه و مجری پروژه قطب مراکز داده- در این حوزه اظهار داشت: دسترسی به شبکه فیبرنوری و شبکه های ارتباطی، پایداری از لحاظ منطقه جغرافیایی، دسترسی به نیروی انسانی متخصص، قابلیت تأمین برق مورد نیاز، وجود زیرساخت های شهری، نزدیکی به درگاه های مرزی بین الملل در انتخاب این شاخص ها ضروریست و با عنایت به شاخصهای فوق بیشتر از ۱۸ نقطه در کشور شناسایی و در فاز اول شهر های البرز، مشهد و اصفهان انتخاب شده است.
به گفته وی مشارکت کردن در قطب مرکز داده سبب کاهش ریسک و هزینه های سرمایه گذاری می شود ازاین رو استفاده از قطب مراکز داده، توسعه خدمات ابری، توزیع محتوا، کسب وکارهای دیجیتال و خدمات پایه، افزایش سرعت و کیفیت عرضه خدمات و محتوای داخلی و خارجی و توسعه کسب و کارها و خدمات دیجیتال درشرکت های نوپا را به دنبال دارد.
همچنین در انتها هفته وزیر ارتباطات به منظور شرکت در اجلاس وزرای دیجیتال کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به آلماتی در کشور قزاقستان سفر کرد. وی در اجلاس وزرای دیجیتال کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که در شهر آلماتی کشور قزاقستان برگزار شد، اظهار نمود: ایران از یک سو خیلی از پلت فرم های دیجیتالی خود مانند رسانه های اجتماعی، پیام رسان ها، پلت فرم های تجارت الکترونیک و سایر خدمات آنلاین سراسری را خود بوجود آورده و از طرفی با راه اندازی فاز اول پنجره ملی خدمات دولت هوشمند که ۱۲۶ سازمان را با ۳۰۰۰ سرویس به هم متصل می کند، حکمرانی دیجیتال را گسترش می دهد.
زارع پور در پیشنهادی در زمینه همکاریهای مشترک تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری در زمینه توسعه زیرساخت های دیجیتال مانند شبکه های فیبر نوری فرامرزی، مراکز داده و ارتباطات ماهواره ای است و ایران می تواند توسعه و گسترش زیرساخت های دیجیتال مانند شبکه های فیبر نوری، فناوری ۵ جی و شبکه های ماهواره ای را از راه قلمرو خود که در مرکز جاده ابریشم دیجیتال قرار دارد، تسهیل کند.
منبع: shiksite.ir
این مطلب سایت شیک را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب