سایت شیک : طراحی سایت

چند میلیارد تراکنش در مرکز ملی تبادل اطلاعات ثبت شد؟

چند میلیارد تراکنش در مرکز ملی تبادل اطلاعات ثبت شد؟

سایت شیک: یکی از مهم ترین اقدامات سازمان فناوری اطلاعات در امتداد پیاده سازی دولت الکترونیکی، مرکز ملی تبادل اطلاعات یا گذرگاه خدمات دولت می باشد که برای پاسخگویی به تعهدات محوله در برنامه پنجم و بخشنامه اجرائی آن و نیز برمبنای ضوابط فنی و اجرائی توسعه دولت الکترونیکی به این کار اقدام نموده است.


به گزارش سایت شیک به نقل از ایسنا، یکپارچه سازی اطلاعات و خدمات در امتداد تحقق نسل جدید توسعه دولت الکترونیکی (۲EGOV) نیازمند وجود بستری برای تبادل و به اشتراک گذاری داده ها، اطلاعات و خدمات است. لازمه تحقق اهداف عالی توسعه دولت الکترونیکی در ایجاد زیرساخت تعامل پذیر، پویا و یکپارچه تبادل اطلاعات و خدمات دولت می باشد که در ادبیات این حوزه تحت عناوین مرکز تبادل اطلاعات (NIX) یا گذرگاه خدمات دولت (GSB) شناخته می شود.

سازمان فناوری اطلاعات ایران در امتداد پاسخگویی به تعهدات محوله در برنامه پنجم توسعه و بخشنامه اجرائی آن و نیز برمبنای ضوابط فنی و اجرائی توسعه دولت الکترونیکی مصوب شورای عالی فناوری اطلاعات در ایجاد مرکز ملی تبادل اطلاعات جهت به اشتراک گذاری خدمات الکترونیکی بین دستگاهی در بستر شبکه ملی اطلاعات اقدام به ایجاد بستر کرد. نتیجه این اقدام انجام تعاملات الکترونیکی بین دستگاهی (G۲G) است که زیرساخت ارائه خدمات دولت به کسب وکارها (C۲G) و ارائه خدمات دولت به شهروندان (B۲G) را فراهم می آورد.

بستر تبادل داده، اطلاعات و خدمات بین دستگاه های اجرائی، زیرساخت استعلام الکترونیکی اطلاعات بین دستگاه های اجرائی، قابلیت توسعه ارتباطات الکترونیکی دستگاه های اجرائی فارغ از هر گونه ماهیت درونی سامانه ها و مکان فیزیکی واحدهای اجرائی دولت، انتقال اطلاعات امن و سریع بین سامانه های مختلف در بستر سازمان های دولتی بوسیله سرویس و تمرکز تبادل اطلاعات در قالب سرویس ها در یک بستر واحد که امکان توسعه در سطح ملی و حتی فراملی را فراهم آورد، همچون مهم ترین اهداف مرکز ملی تبادل اطلاعات است.

محمد خوانساری- معاون وزیر ارتباطات در کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی کشور- زمستان سال قبل اهداف اصلی این مرکز را به اشتراک گذاری اطلاعات، استعلام ها و خدمات الکترونیکی بین نهادها و کسب وکارها را دانست و اظهار داشت: گذرگاه خدمات دولت الکترونیکی(GSB) که به ارائه خدمات استعلامی میان دستگاه های دولتی می پردازد، از شروع فعالیت خود در سال ۱۳۹۵ تا حالا دارای حدود هفت میلیارد تراکنش بوده است. این گذرگاه دارای ۳۱۹ دستگاه سرویس گیرنده و ۷۳ دستگاه سرویس دهنده است که در مجموع موجب شکل گیری و تبادل استعلام های دولتی شده اند.

براساس گزارشی که سازمان فناوری اطلاعات از عملکرد یک ساله خود در فروردین ماه منتشر کرد، پر کاربردترین خدمات این گذرگاه سرویس استعلام مشخصات هویتی از سازمان ثبت احوال، سرویس تطبیق کدملی با شماره تلفن همراه(شاهکار)، سرویس استعلام ابتلای فرد به کرونا، سرویس کارپوشه ملی ایرانیان، سرویس دریافت نشانی با کدپستی، سرویس استعلام هویتی اشخاص حقوقی از سازمان ثبت اسناد و سرویس استعلام سوابق فارغ التحصیلی بود.

آشنایی با گذرگاه عمومی خدمات دولت

گذرگاه عمومی خدمات دولت یا به اختصار ( PGSB) بستری برای ارائه خدمات سازمان های دولتی و بنگاه های بخش خصوصی به یکدیگر برای اینترنت است. سال ۱۳۹۸ بود که سازمان فناوری اطلاعات ایران به استناد مواد ۶۷ و ۶۸ قانون برنامه ششم توسعه، گذرگاه عمومی خدمات دولت را راه اندازی نمود. سازمان فناوری اطلاعات کشور در امتداد برون سپاری و بهره گیری حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی پروژه PGSB را با مشارکت بخش خصوصی در قالب طرح (PPP ) و به شکل (BOT) اجرا کرده است.

بیشتر بخوانید:
از گذرگاه عمومی خدمات دولت چه می دانید؟

اهداف اصلی در این پروزه تسهیل خدمات و خدمات دولتی و عمومی به کسب وکارها و شرکتها اعلام شده است. همین طور در نظر است که خدمات دولت در یک قالب یکپارچه به مردم ارائه شود و بوسیله ایجاد بازارچه خدمات دولت الکترونیکی بتوان که این استفاده را گسترش داد. براساس اعلام مسئولان پروژه، در شش ماه اول سال ۱۴۰۱ عمده تمرکز این شرکت بر طراحی، تدوین و نهایی سازی معماری مورد نیاز در این طرح (PGSB) بوده و به طبع تامین زیرساخت ها و نیازمندی های سخت افزاری جهت نصب در دیتا سنتر سازمان فناوری اطلاعات است.

این پروژه که در سال ۱۳۹۸ با چهار دستگاه سرویس دهنده و ۶۸ کسب وکار و دستگاه سرویس گیرنده آغاز به کار کرد، اندکی بیش از یک و نیم میلیون تراکنش داشت، در سال ۱۳۹۹ با ۱۶ دستگاه سرویس دهنده و ۲۷۲ کسب وکار و دستگاه سرویس گیرنده به تعداد قابل توجه ۱۹۳ میلیون تراکنش رسید. از طرفی، تعداد تراکنش های این گذرگاه در دو سال قبل بیش از ۳۹۴ میلیون تراکنش اعلام گردید و پیش بینی می شد تا آخر سال ۱۴۰۱ این رقم از ۵۵۰ میلیون تراکنش گذر کند که این امر نشان بیش از پیش اکوسیستم اقتصاد دیجیتال کشور به این خدمات و بازار رو به توسعه آنست.

این پروژه در هفته دولت سال ۱۴۰۱ با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس سازمان فناوری اطلاعات جمعی دیگر از مسئولان رسما راه اندازی شد و محمد خوانساری در این حوزه اعلام نمود شروع به کار اپراتورهای خدمات رسان کسب وکارها (PGSB) پروژه ای است که حالا باتوجه به اهمیت اشتغال زایی، لزوم افزایش کیفیت خدمات به مردم ارائه شده و در نهایت توسعه سهم اقتصاد دیجیتال در کشور مورد بهره برداری قرار می گیرند.

طبق گفته وی، اصلی ترین وظیفه گذرگاه عمومی خدمات دولت الکترونیکی، ارائه خدمات سازمان های دولتی و بخش خصوصی به یکدیگر است. در این خصوص از شروع فعالیت PGSB در سال ۱۳۹۸ تا آذر ۱۴۰۱، بیش از ۳ میلیارد و ۶۰۴ میلیون تراکنش ثبت شده است که با مجموع تراکنش های ثبت شده در گذرگاه خدمات دولت الکترونیکی به تبادل و ثبت بیش از ۱۰ میلیون و ۵۰۰ میلیون تراکنش در بازه های زمانی اشاره شده می انجامد. گذرگاه عمومی خدمات دولت الکترونیک دارای ۳۵۷ سرویس است؛ در همین راستا، تعداد ۶۶۵ کسب وکار سرویس گیرنده و ۴۴ دستگاه سرویس دهنده در این گذرگاه به فعالیت می پردازند.




1402/01/22
12:05:02
5.0 / 5
535
تگهای خبر: اپراتور , ارتباطات و فناوری اطلاعات , الكترونیكی , اینترنت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
طراحی سایت شیک
طراح سایت شیک