سایت شیک : طراحی سایت

تحقق یک رویای ملی با یکپارچه شدن پیامرسان های داخلی

تحقق یک رویای ملی با یکپارچه شدن پیامرسان های داخلی

سایت شیک: با گسترش پشتیبانی از پیامرسان های داخلی، تعدادی از کاربران بر این عقیده اند که تعدد و پراکندگی پیامرسان های داخلی سردرگمی آنها را به همراه داشته است؛ یک پیشنهاد این بود که همه آنها تحت یک عنوان برای افزایش کیفیت خدمات ادغام شوند.



به گزارش سایت شیک به نقل از ایسنا، زمزمه های پشتیبانی از پلتفرم های داخلی طی سالهای گذشته هم مطرح بود اما این مورد بعد از تصمیم برای اعمال محدودیت برروی برخی پیام رسان های خارجی پررنگ تر شد و همین مبحث ضرورت پشتیبانی از پیام رسان های داخلی را داغ کرد. یکی از دلایلی که در گذشته برای محدود کردن یکی از پیام رسان های خارجی اعلام شد، رفع انحصار از این پیام رسان بود. به همین دلیل، مسؤلان روش های مختلفی را برای پشتیبانی از پیام رسان های داخلی برای رفع انحصار مذک. ر در نظر گرفتند.

شورای عالی فضای مجازی مصوبه ای را در جهت این حمایت در نظر گرفت و همینطور شرکت ارتباطات زیرساخت ضمن اشاره به مصوبه شورایعالی فضای مجازی برای پشتیبانی از پیام رسان های داخلی اعلام نمود برپایه این مصوبه، کمک هایی مانند وام پنج میلیارد تومانی، پهنای باند مناسب و فضای هم مکانی به صورت مجانی عرضه و تعرفه مصرف دیتا به یک سوم تعرفه اینترنت کاهش پیدا کرد.

وزارت ارتباطات با تمام قوت برای پشتیبانی از زیست بوم پیام رسان های داخلی و تولید داخل پای کار آمد و وزیر ارتباطات همه دستگاههای زیرمجموعه خویش را ملزم کردند که کمک گردد. بنابراین جلسات گوناگونی برای رفع موانع قانونی ناشی از واگذاری مجانی امکانات به پیام رسان های داخلی در هیأت مدیره زیرساخت برقرار شد و پس از تصویب مبحث در هیأت مدیره، اختصاص پنج میلیارد تومان وام وجوه اداره شده، عرضه ۵۰ گیگابیت بر ثانیه پهنای باند داخلی برای هرکدام از پیام رسان ها به صورت پلکانی ۱۰ گیگابیتی و در نظر گرفتن پنج گیگ اینترنت به صورت پله های یک گیگی به تصویب رسید که مستلزم آن بود که هریک از پیام رسان ها درخواست های خویش را در هر بخش ارائه نمایند.

حمایت دولت برای ارتقاء و پشتیبانی از پلتفرم های داخلی ادامه داشت اما این روند طی سه ماه گذشته به علت ایجاد محدودیت برای دو پیام رسان خارجی از جانب مراجع ذی صلاح شتاب بیشتری به خود گرفته است، بگونه ای که طرح پشتیبانی از کسب و کارهای اینترنتی در تاریخ ۱۰ آبان سالجاری با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی گردید. بعد از رونمایی از آئین نامه مذکور که وزارت خانه های گوناگونی در تهیه آن نقش داشتند مبحث معرفی سکوهای داخلی برای ارائه ی خدمت به مردم و کسب و کارها عنوان شد. اما تعدد در سکوها مساله ای بود که برخی از کاربران به آن اشاره کردند و گفتند پراکندگی در پیام رسان های داخلی، چند دستگی سردرگمی مخاطب را به همراه دارد، ازاین رو بهتر است همه با یک عنوان واحد ادغام شوند تا کیفیت خدمات بیشتر و از پراکندگی مخاطب هم جلوگیری شود.

مسئله ای که وزیر ارتباطات هم به آن اشاره کرده بود و گفته بود وجود پیام رسان های مختلف در کشور شاید نیاز و لزوم نباشد اما نمی شود یک باره همه آنها را کنار گذاشت. ازاین رو یک برنامه مدونی را دنبال می نماییم تا کمک نماییم آنها تقویت شوند و در نهایت دو یا سه پیام رسان در کشور فعال باشند که بتوانند نیازهای مردم را بر طرف کنند. طبق گفته وی در حال حاضر تمرکز پشتیبانی از پیام رسان هایی است که مردم اقبال بیشتری به آنها نشان داده اند و زیر ساخت های آنها آماده است و در این زمان هم کیفیت شان به شکل قابل توجهی افزوده شده است، ازاین رو برای ایجاد ارزش افزودن ویژه پیام رسان های ایرانی در مقابل پیام رسان های خارجی زمزمه هایی جهت راه اندازی مرکز انتقال پیام بین پیام رسان ها شنیده شد.

اما مبحث دیگری هم در این حوزه مطرح شد؛ از ۱۰ سال قبل اقتصاد پلتفرمی و دغدغه های اجتماعی در حوزه کنترل و توسعه پیام رسان ها سبب شد در اتحادیه اروپا اینترکانکشن بین پیام رسان ها توسعه یافت و بر مبنای قوانین تعیین شده هزینه اینترکانکشن با پیام رسان بزرگ تر بود. هدف اتحدیه اروپا از این تصمیم توسعه پیام رسان های محلی و مسائل پدافندی بود. برای اینترکانکشن بین پلتفرم ها دو روش وجود دارد که روش نخست به علت این که در اختیار و انحصار شرکتهای بزرگ قرار دارد کاربردی نیست.

در این باره مهدی انجیدنی- مدیرعامل یک پیام رسان بومی- با اشاره به اینکه روش دوم برای اینترکانکشن بین پلتفرم ها که کاربردی تر است، راه اندازی مرکز تبادل پیام بوده و اغلب کشورهای مختلف دنیا به این سمت رفته اند اظهار داشت: در این روش وابستگی به برند خاص وجود ندارد و از استانداردهای قوی تر تبادل پیام استفاده شده است و قابلیت مدیریت کنترل بیشتری وجود دارد. پیرو سفرهایی که با هیأت وزارت ارتباطات به روسیه داشتیم، یک سری پیشنهادات به پیام رسان های روسیه داده شد و آنها می خواستند که این فناوری را از شرکت زیرمجموعه اریکسون خریداری کنند که شرکت اریکسون حاضر به فروش نشده بود و ما طرحی را عرضه دادیم و نمونه آنرا به وزارت ارتباطات ارسال کردیم که با استقبال دو پیام رسان روسی روبه رو شد. طبق گفته وی، این زیرساخت در دنیا بشدت فراگیر خواهد شد و تا دو یا سه سال آینده از هر پیام رسانی به پیام رسان دیگر میتوان پیام صادر کرد.

گفتنی است مرکز تبادل پیام بین چند پلتفرم یک مدل شبیه ستاره ای ارتباط را برقرار می کند و خودش از چند زیرسیستم همگام سازی، کانتکت های تبادل پیام و… تشکیل می شود. در همین رابطه، مهدی مظفری - مدیرکل پایش، ممیزی و نظارت سازمان فناوری اطلاعات ایران- در رابطه با ساز و کارهای قانونی پیشبینی شده جهت راه اندازی مرکز انتقال پیام اظهار کرده بود: با عنایت به دغدغه های موجود در کشور به جهت اینکه ساز و کاری ایجاد شود تا ارزش افزوده ای برای پیام رسان ها در مقابل پیام رسان های خارجی بوجود آمده و امکانی فراهم گردد که بتوان با استفاده از یک پیام رسان داخلی به دیگر پیام رسان ها پیام ارسال کرد این مورد در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در این گذرگاه پیام می خواهیم ارتباط را بین پیام رسان های ناهمگون فراهم نماییم، خاطرنشان کرد: هر مخاطب پیام رسان خودش را دارد و در شروع کار ترافیک به سمت مرکز انتقال داده شاید زیاد نباشد ولی پس از مدتی مخاطبان پس از طریق اندازی این سیستم، پیام رسان خویش را برگزیده و دیگر پیام رسان ها را حذف می کنند.

برای اجرای این پروژه یک بازه زمانی شش ماهه در نظر گرفته شده است و یکی از مهم ترین مزایای این سیستم عرضه خدمات دولت به جامعه آماری قابل توجهی است و وقتی همگام سازی اطلاعات کانتکت ها برای ارتباط دوسویه مهیا شود، میتوان بسیاری از خدمات را به این جامعه آماری در حوزه های مختلف ارائه نمود. با وجود مزایای گفته شده امکان دارد برخی پیام رسان ها از چنین مرکزی استقبال نکنند اما نکته ای که حایز اهمیت است، مراکز تبادل داده بین پلتفرم ها هشت سال است که در دنیا شروع به کار کرده و در ابتدای امر ژاپن، کره جنوبی و بعد به هلند و کانادا رسید.

در همین رابطه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اخیرا با حضور در یک برنامه تلویزیونی به تعدد پیام رسان های داخلی اشاره نمود و این مورد را هم فرصت و هم تهدید دانست. طبق گفته وی، تنوع پیام رسان ها فرصت است چون هر کسی حق انتخاب دارد؛ تهدیدش هم اینست که همه مردم نمی توانند در همه آنها حضور داشته باشند که بتوانند با همه ارتباط داشته باشند. زارع پور تاکید کرده بود برای حل این مشکل کار ویژه ای در حال انجام است که در تلاشند همه پیام رسان ها تا دهه فجر یا نهایت تا آخر سال به هم متصل شوند.

باوجود همه امیدواری ها و تلاش سازمان ها و مسؤلان مربوطه برای تحقق این امر باید دید آیا رویای تحقق پلتفرم یکپارچه ملی در زمان مقرر و با موفقیت محقق می شود یا خیر؟





منبع:

1401/10/10
10:39:09
5.0 / 5
616
تگهای خبر: ارتباطات و فناوری اطلاعات , اینترنت , خدمات , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
طراحی سایت شیک
طراح سایت شیک