سایت شیک : طراحی سایت
در گزارش سایت شیك تشریح شد؛

جزییات و دلیلهای تغییر در ساختار تعرفه تلفن ثابت

جزییات و دلیلهای تغییر در ساختار تعرفه تلفن ثابت

به گزارش سایت شیک معاون شرکت مخابرات ایران در تشریح دلیلهای این شرکت برای تغییر تعرفه های مخابراتی اظهار داشت: بیش از 10 میلیون خط تلفن ثابت در کشور وجود دارد که حتی صدور صورتحساب نیز برای آنها به صرفه نیست.


دکتر داوود زارعیان در گفتگو با خبرنگار مهر به تشریح دلیلهای مدنظر شرکت مخابرات ایران برای درخواست افزایش و تغییر تعرفه های مخابراتی پرداخت و اظهار داشت: ما به دنبال منطقی شدن تعرفه های مخابراتی همچون تعرفه خدمات تلفن ثابت هستیم و معتقدیم که این تغییر تعرفه باید ۱۵ سال پیش اتفاق می افتاد. وی با اشاره به اینکه از سال ۸۲ تا به امروز در تعرفه تلفن ثابت افزایش و تغییری صورت نگرفته است و طی این سال ها فقط دو بار شاهد تغییر در ساختار تعرفه ای خدمات تلفن ثابت بودیم، اضافه کرد: ما بارها اعلام کردیم که حاضریم به ساختار تعرفه تلفن ثابت در سال ۸۲ و پیش از زمان خصوصی شدن مخابرات بازگردیم و آنرا اجرائی نماییم. هم اکنون آنقدر تعرفه های مخابرات پایین است که ما در دولت قبل اعلام کردیم که حاضریم حتی با وجود پایین بودن تعرفه ها، تعرفه سال ۸۲ را اجرا نماییم. اما سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با این مساله مخالفت می کرد. تعرفه تلفن ثابت ۱۸ سال است که ثابت مانده زارعیان ضمن اشاره به این که یکی از دلیلهای عمده درخواست ما برای تغییر تعرفه های مخابراتی، ثابت ماندن ۱۸ ساله تعرفه تلفن ثابت به رغم افزایش هزینه های جاری و سرمایه ای شرکت مخابرات ایران است، تصریح کرد: دلیل دوم نیز این است که با وجود تعرفه پایین، اما هزینه ها در بخش جمع آوری صورتحساب بالا است به نحوی که مخابرات اکنون حدود ۱۰ میلیون خط تلفن ثابت دارد که از نظر اقتصادی حتی به صرفه نیست برای آنها صورتحساب بصورت پیامک ارسال شود. به همین خاطر ما بجای آنکه برای ۲۸ میلیون خط تلفن ثابت که در کشور فعال است، برای ۱۸ میلیون خط بصورت ماهانه صورتحساب صادر می نماییم و برای ۱۰ میلیون دیگر اصلاً صورتحسابی صادر نمی گردد چونکه به صرفه نیست. وی اظهار داشت: برای مثال هزینه وصول بانکی صورتحساب خطی که حدود هزار تومان مصرف داشته است، حدود دو هزار و ۴۰۰ تومان است. پس ما ترجیح می دهیم که برای اینطور خطوط کم کارد اصلاً صورتحساب صادر نکنیم. ضرورت نوسازی و بازسازی شبکه تلفن ثابت معاون شرکت مخابرات ایران افزایش هزینه نگهداری را از دیگر دلیلهای مخابرات برای تغییر تعرفه تلفن ثابت عنوان نمود و اظهار داشت: با عنایت به این که بخش عمده کارها برای نگهداری از خطوط مخابراتی به بخش های بیرونی برون سپاری شده است، هزینه ماهانه نگهداری هر خط تلفن ثابت بطور متوسط ۲۳ هزار تومان می شود. یعنی اگر بخواهیم یک خط تلفن فقط بوق داشته باشد باید برای آن ۲۳ هزار تومان هزینه به پیمانکار پرداخت نماییم. وی دلیل بعدی برای درخواست افزایش تعرفه های تلفن ثابت را ضرورت نوسازی و بازسازی شبکه تلفن ثابت دانست و تصریح کرد: زمانی که از عمر تجهیزات می گذرد باید بروزرسانی شود و تغییر فناوری در زمینه های مختلف ایجاب می کند که ما در این بخش سرمایه گذاری کنیم؛ اکنون با عنایت به تحولات اخیر در بخش ارز، هزینه سرمایه گذاری هم تا ۷ برابر افزوده شده است. زارعیان خاطرنشان کرد: لازم است که تعرفه ها منطقی شود و کمک گردد تا ما بتوانیم قسمتی از درآمد مخابرات را در بخش های توسعه ای هزینه نماییم. خصوصاً در دو سال اخیر و پس از کرونا، افزایش توجه مردم به فضای مجازی، استفاده بیشتر از اینترنت خصوصاً در بخش های مختلف آموزشی و اقتصادی و تجاری، ضرورت نوسازی شبکه را حتمی کرده و بنابراین باید در این بخش هم سرمایه گذاری شود. وی اظهار داشت: هزینه کرد شرکت مخابرات ایران و شرکت های وابسته به مخابرات چون در سطح کل کشور سرویس می دهند نسبت به شرکت هایی که در مراکز استانها و یا نقاط پر درآمد سرویس می دهند خیلی بیشتر است. مخابرات موظف است که توسعه را حتی به روستاها ببرد و بنابراین نیازمند سرمایه و بودجه کافی است. معاون شرکت مخابرات ایران در پاسخ به این سؤال که در ۴ سال اخیر توسعه مخابرات در اینترنت و ثابت چگونه بوده است؟ تصریح کرد: اگر توسعه ای در شبکه مخابرات انجام نمی شد وضع به شدت خراب بود. مخابرات بطور متوسط در ۴ سال اخیر هر سال ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تلفن ثابت جدید واگذار کرد و در زمینه تلفن ثابت توسعه داشتیم. وی با اشاره به اینکه در بخش adsl هم طی این چند سال سرمایه گذاری انجام شده و افزایش ضریب نفوذ اینترنت در کشور نشانه این ادعا است اظهار داشت: مخابرات در بخش ftth نیز سرمایه گزاری نموده و اکنون نزدیک به ۱۲۰ هزار مشترک ftth در شبکه مخابرات فعال می باشند. همه اینها با سرمایه گذاری جدید انجام شده است. ما ظرفیت بین استانی و ظرفیت بین مراکز را بوسیله فیبر افزایش داده ایم اما باید سرمایه گذاری بیشتری صورت گیرد. معاون شرکت مخابرات ایران در مورد این که آیا نمی توان ضرر تلفن ثابت را از درآمد adsl جبران کرد، عنوان کرد: وقتی امکان توسعه وجود نداشته باشد خود به خود سرعت Adsl هم پایین می آید و بحث دیگر این است که امکان پذیر نیست که ۲۸ میلیون مشترک تلفن ثابت را با ۵ میلیون مشترک adsl پوشش داد، حتی اگر سرعت ۱۰۰ مگابیت روی اینترنت ارائه دهیم. وی تصریح کرد: به هر حال شبکه تلفن ثابت رقیبی مانند تلفن همراه دارد. حتی اگر همه درآمد adsl را وارد بخش تلفن ثابت نماییم بازهم جوابگو نخواهد بود. بنابراین است که در ۸ سال قبل به ۱۷ شرکت بخش خصوصی برای توسعه تلفن ثابت مجوز داده شد اما آنها حتی یک ریال هم در شبکه سازی و توسعه کم بازده، سرمایه گذاری نکردند. نرخ تلفن ثابت تقریباً ۱۵ برابر کمتر از تعرفه تلفن همراه است زارعیان در پاسخ به این سؤال که آیا افزایش تعرفه ها موجب نمی گردد که کاربر بجای استفاده از تلفن ثابت به سمت استفاده از موبایل برود؟ خاطرنشان کرد: هم اکنون هزینه یک دقیقه مکالمه با تلفن همراه حداقل ۶۲ تومان است اما یک دقیقه مکالمه با تلفن ثابت ۴۵ ریال (حدود ۴ تومان) یعنی نرخ تلفن ثابت تقریباً ۱۵ برابر کمتر از تعرفه تلفن همراه می باشد. در این حوزه نیازمند فرهنگسازی هستیم و باید مردم را ترغیب نماییم که از شبکه ارزان تر استفاده کنند. در هر زمانی به نفع مردم است که از شبکه ثابت استفاده کنند خصوصاً جهت استفاده از اینترنت. وی اظهار داشت: برای مثال زمانی که مشترک یک اینترنت ۴ مگابیتی در منزل داشته باشد ۵ نفر همزمان از آن اشتراک استفاده می نمایند اما در تلفن همراه هر نفر بصورت اختصاصی از اشتراکش استفاده می نماید. معاون شرکت مخابرات ایران با اشاره به اینکه بطور قطع هیچگاه تعرفه تلفن ثابت به یک چهارم تلفن همراه هم نخواهد رسید، افزود: میانگین ماهانه هزینه تلفن ثابت به ازای هر مشترک (آرپو) ۶، ۵۰۰ تومان ماهانه است. اما هزینه تلفن همراه چندین برابر است. پس تحت هر شرایطی حتی در خوشبینانه ترین حالت هم اگر تعرفه ها تعدیل شود باز هم قیمت ها یک چهارم همراه نخواهد شد. تغییر در ساختار تعرفه تلفن ثابت وی در مورد پیشنهاد مخابرات برای افزایش تعرفه های مخابرات عنوان کرد: پیشنهاد ما تغییر در ساختار تعرفه تلفن ثابت است. هزینه نگهداری یک خط تلفن از مشترکان دریافت شود اما تعرفه مکالمه همان تعرفه ثابت باقی بماند. ممکنست این هزینه نگهداری بصورت پلکانی نسبت به شهر و روستا متغیر باشد. در صورت تصویب این پیشنهاد، می توان تخفیف های را برای مشترکان مانند رایگان کردن تلفن شهری، در نظر گرفت. وی تصریح کرد: هزینه نگهداری مشخصی برای خط تلفن مشترک پیشنهاد داده ایم و برای مکالمه درحال حاضر پیشنهادی برای تغییر نخواهیم داشت. برای خرید خط نیز درحال حاضر پیشنهادی نداریم. کما این که شورای رقابت و همه نهادهای زیربط با کلیات قضیه موافق هستند. وی افزود: ما پیشنهاد عددی ندادیم. شورای رقابت یک فرمول نسبت به قیمت تمام شده و هزینه ها داده است و ما آنرا مبنا قرار می دهیم.
برآوردمان این است که به احتمال زیاد این هزینه نگهداری در مناطق مختلف برای خطوط متفاوت باشد. برای مثال هزینه نگهداری یک خط در تهران قطعا بمراتب گران تر از شهرستان ها است و به همین جهت ممکنست تعرفه نگهداری متفاوت باشد. ماندگاری شبکه تلفن ثابت منوط به توسعه است زارعیان با اشاره به اینکه پیشنهاد مخابرات در خصوص منطقی شدن تعرفه ها در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به زودی بررسی می شود، اظهار داشت: ماندگاری شبکه تلفن ثابت منوط به توسعه است و ما به دلیلهای مختلف همچون این که بتوانیم در بازار حضور خوبی داشته باشیم و پاسخگوی نیازهای جامعه باشیم، تعهداتی که به وزارت ارتباطات داریم را محقق کرده و به توسعه شبکه ملی اطلاعات، کمک نماییم، بطور قطع اقدامات اساسی در برنامه داریم. وی ادامه داد: حتی ما از سایر محل هایی که امکانش را داریم این سرمایه گذاری را افزایش می دهیم. حتی این که قسمتی از املاک مازاد را فروخته و برای توسعه شبکه سرمایه گذاری نماییم.


منبع:

1400/08/09
11:54:43
5.0 / 5
1050
تگهای خبر: آموزش , اینترنت , خدمات , سرمایه گذاری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
طراحی سایت شیک
طراح سایت شیک