سایت شیک : طراحی سایت

صندوق های پستی هوشمند چه طور کار می کنند؟

صندوق های پستی هوشمند چه طور کار می کنند؟

به گزارش سایت شیک، صندوق های هوشمند بدون دخالت عامل انسانی کار خویش را انجام می دهند درصورتی که به روش سنتی در فضاهای محصور و با مدیریت یک حوزه برای نظارت لازم خدمات خویش را عرضه می دهند، ازاین رو سرمایه گذاری در حوزه فناوری و توزیع شبکه ای این صندوق ها نیازمند سرمایه گذاری قابل توجهی است.



محمد احمدی - معاون فنی شرکت ملی پست- در گفتگو با ایسنا، در رابطه با چگونگی عملکرد صندوق های هوشمند پستی و آخرین وضعیت آن در مناطق متعدد اظهار نمود: ماجرا از این مقرر است که استفاده از صندوق های پستی از سالیان بسیار دور در ادارات پست معمول است و برپایه این که افراد، سازمان ها و ارگان هایی به هر علتی دسترسی به نشانی ثابت ندارند یا برای جمع آوری مرسولات خود نیازمند این هستند که به صورت مشخص یک نفر در زمان و ساعت مشخصی مرسولات آنها را گردآوری کند، از صندوق های پستی استفاده می کردند.

وی اضافه کرد: در واقع یک شماره پنج رقمی به یک شماره سه یا چهار رقمی بعنوان شماره اختصاصی صندوق بوده و این سالهای بسیاری مرسوم بود و هم اکنون هم در مجموعه شرکت پست و اغلب کشورهای جهان تحت عنوان صندوق های شخصی به کار می آید. سالهای اخیر در کشورهای دیگر همچون ایران مبحث هوشمندسازی صندوق ها که به صورت اشتراکی استفاده و سبب افزایش بهره وری می شوند، درحال رشد و تکثیر است. به لحاظ فناوری و ارتقای شبکه ای که مجموعه این صندوق ها را مدیریت کند، سرمایه گذاری برای تولید چنین صندوق هایی که قابلیت این منظور را داشتند پیشبینی شد.

احمدی با اشاره به اینکه صندوق های هوشمند بدون دخالت عامل انسانی کار خویش را انجام می دهند، خاطرنشان کرد: صندوق هایی که به صورت سنتی در فضاهای محصور و با مدیریت یک حوزه خدمات خویش را عرضه می دهند تا نظارت لازم صورت گیرد. ازاین رو سرمایه گذاری در حوزه فناوری و توزیع شبکه ای این صندوق ها نیازمند سرمایه گذاری قابل توجهی بوده و در دنیا هم البته معمول است. یکی از مسائل مهمی که این ماجرا تقویت کرده، توسعه محصولات تجارت الکترونیک بود، بخصوص بعد از بیماری کرونا نیاز جامعه به این صندوق ها را به خصوص برای افراد و سازمان هایی که به هر علتی نشانی ثابت نداشته یا حضور ثابت در آن نشانی را ندارند، بیشتر کرد.

معاون فنی شرکت ملی پست در ادامه سخنانش اظهار داشت: مجموعه این نیازها در سطح جامعه و اتفاقاتی که متأثر از تغییرات ترافیکی رخ داد، ما را به این مسیر برد که برای پاسخگویی نیازها استفاده از صندوق های هوشمند پستی را بعنوان یک استراتژی جدید در مجموعه شرکت ملی پست اجرا نماییم. همانگونه که گفته شد برای پیاده سازی این مورد به سرمایه گذاری، وقت و انرژی نیاز است که خوشبختانه در کشور چند شرکت دانش بنیان طی سالهای اخیر سرمایه گذاری کردند و هم شبکه را توسعه داده اند و ما توانستیم در نمایشگاهی که خرداد سالجاری برگزار شد، استارت همکاری با دو شرکت را در چارچوب تفاهمنامه داشته باشیم.

طبق گفته وی، برای اجرای این سرویس و فعال کردن ظرفیتهای اجرایی آن و انجام تست های میدانی فعلاً برای مرسولات بازار الکترونیک شرکت ملی پست این ظرفیت انجام شده است.

احمدی ضمن اشاره به این مورد که با دو شرکت قرار داد تفاهمنامه مشترک منعقد کرده اند، تشریح کرد: عملا از ۱۷ مهر ماه یکی از شرکت ها فرایند اجرایی را شروع و بزودی در شرکت دیگر این اتفاق رخ می دهد. این صندوق ها کاربردشان دو بخش دارد؛ بخشی به این صورت که در محل ادارات پست مستقر شوند که در حال حاضر در چهار نقطه کشور انجام شده است اما بزودی در شهر های دیگر هم توسعه پیدا می کند؛ اما این شرکت ها حدودا در ۱۰۰ نقطه در مکانهای بزرگ صندوق های هوشمند را مستقر کرده اند.

معاون فنی شرکت ملی پست همینطور اظهار داشت: نکته اصلی اینست که فرهنگ عمومی استفاده از این صندوق ها باید اتفاق بی افتد و از نظر اجرایی و عملیاتی ما باید تست های اجرایی این مورد را بگیریم که خوشبختانه این اتفاق رخ داده است و در حال حاضر محدودیتی برای توسعه آن وجود ندارد و احیانا در شهر های اصفهان، تبریز و مشهد در گامهای بعدی برویم.

به گفته او باآنکه تعداد صندوق های هوشمند یکی از متغیرها بوده اما چیزی که شاخص کلیدی تر است اینست چه تعداد مرسولات در این صندوق ها توزیع می شوند و در این خصوص در حال پیگیری هستیم، زیرساخت های قبول مرسولات را توسعه دهیم و شرکتهای تجارت الکترونیک را در این حوزه تشویق نماییم.

وی در رابطه با هزینه استفاده از صندوق ها در مقایسه با روش صندوق سنتی اظهار نمود: در روش سنتی مکانیسم مبتی بر اجاره فضا بود اما در صندوق های هوشمند این گونه نیست و خدمات مبتنی بر مرسوله ای است که اتفاق خواهد افتاد. حقیقت اینست ما در این عرصه به علت این که فضای اجرایی و بازارش رخ دهد و سرمایه گذاران بخش خصوصی بتوانند در این عرصه فرایند خویش را تعریف کنند، در نظر داریم فعلاً به مدت سه ماه استفاده از صندوق ها مجانی باشد و بعد با عنایت به فضای عرضه و تقاضا استفاده از این سرویس قیمت گذاری خواهد شد؛ به عبارتی شرکت ملی پست در این حوزه نه تنها نگاه انتفاعی و درآمدزایی ندارد بلکه به دنبال اینست هزینه تمام شده مرسوله را برای مصرف کننده این نوع توزیع کم تر هم کند.





منبع:

1402/08/29
12:51:17
5.0 / 5
221
تگهای خبر: خدمات , سرمایه گذاری , سرویس , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
طراحی سایت شیک
طراح سایت شیک